Isnin, 18 Mac 2013

SARAWAK BORNEO 4

Kisah ini adalah kesinambungan dari cerita  

Day 3 - Miri Part 3

lebih kurang maghrib kami pun tiba di guesthouse. Ini malam pertama aku tidur di Sarawak dan merasai nikmat tidur di guesthouse. ( nikmat ke? ) haha. Sebelum masuk ke bilik sempat berehat sebentar di living hall guesthouse. Mrs Lee masih ada lagi di guesthouse. jadi kami ambil kesempatan untuk bersembang sedikit terutamanya mengenai perjalanan kami ke niah national park ( the greater cave ). Kebetulan rakan seperjalanan kami (backpackers Uk) pun turut berada di living hall. Menurut Mrs Lee, trip kami akan turut disertai oleh seorang lagi backpackers dari Switzerland. Tapi dia tak stay di guesthouse kami. cuma esok sebelum bergerak kami difahamkan driver akan pick up dia kemudian.

Pada asalnya, rancangan kami adalah untuk menaiki public transport ( Bas ) menuju ke Kg Batu Niah kemudian bermalam di chalet disana semalam sebelum berangkat semula ke bandar Miri. Namun setelah mendapat penerangan yang agak terperinci dari Mrs Lee,ditambah pula pengalaman adventure kami petang tadi telah mendorong kami untuk bersama-sama lebih santai tanpa mengambil sebarang risiko lagi. ( hahaha..padan muka ko..rasakan ). Jadi kami bersetuju untuk menyewa kereta berserta pemandu untuk kesana.Sebenarnya kami diberitahu bahawa tiada bas yang khas untuk perjalanan terus ke Kg Batu Niah. tetapi terdapat bas express yang sekadar melalui jalan kampung tersebut sebagai destinasi persinggahan. Kekerapan bas pun tidak lah sekerap mana. walaubagaimanapun jika korang nak cuba tiada salahnya. cuma secara peribadi mungkin kena bermalam di Niah National Park supaya tidak "rushing". lagi pun bas terakhir lebih kurang jam 5.30 petang.

Harga yang dikenakan adalah RM60 seorang. Harga ini termasuk perjalanan pergi dan balik. Kami diberitahu oleh Mrs Lee bahawa sandwich, Air Mineral, Epal akan dibekalkan kepada kami. Secara peribadi aku rasa harga RM60 seorang adalah sedikit overcharge.huhu. untuk sebuah kereta sahaja, jumlah adalah RM 240.00. ( kami berempat dengan menaiki kereta proton Saga baru ). lagipun perjalanan lebih kurang sejam lebih sahaja ( one-way ). hermmm ntah la..tapi semasa perjalanan meneroka gua sempat bergosip mengenai harga yang dikenakan oleh Mr Driver. ( tak ingat nama dia ).

Selepas diberikan maklumat mengenai perjalanan esok, kami pun naik ke bilik untuk berehat. huhu nikmat tak terhingga bila dapat baring atas katil. lenguh habis semua kaki..hehe. Untuk malam pertama tue, aku tidur awal sebab sangat penat. budget dapat lah tidur lena tapi selepas beberapa jam tidur aku terjaga. ye la backpackers lain kehulu kehilir depan pintu bilik aku. Memang agak mengganggu jugak la..al maklumlah diorang nie biasa dengan night life. sure kalo tak balik tengah-tengah malam memang tak sah. jadi tidur aku agak la terganggu sedikit.

Keesokan paginya, setelah puas berehat semalaman, pagi kami dimulakan dengan keberjayaan bangun seawal pagi untuk solat subuh. Setelah mandi semua, terus turun untuk breakfast di "pantry" di tingkat bawah. Breakfast memamg disediakan oleh pihak Guesthouse. Tapi hanya menu basic sahaja. Roti, Jem, Butter, Kaya, dan buah-buahan tempatan. Alhamdulillah cukup untuk memulakan lembaran pengembaraan yang seterusnya di Borneo. Satu perkara yang aku suka ketika breakfast ialah sudut "pantry" di guesthouse nie. bagi aku secara peribadi sangat "sweet" sususan dia disamping "atmosphere" dia yang lebih kepada "natural lighthing". Tetiba je feeling lebih plak time breakfast!! hahaha..tapi nak buat macam mana dah memang jenis suka feeling terlebih.layan je la..

Ha enjoy la view semasa breakfast nie.
Habiskan masa bergambar lebih dari breakfast. Layan..
Dekat dengan nature, mmg feeling terlebih. hehe..

Selesai sahaja breakfast sempat bertembung dengan Anna ( backpackers UK ) yang akan join trip nanti. waktu ketika itu dah hampir 9.30 pagi. Sebab Mrs Lee suruh tunggu dibawah jam 9.30 pagi. So dengan tergesa-gesa minah tue pun makan cepat-cepat. Bila turun je driver sudah pun terjegat kat sebelah kereta dia. Masing-masing pun memperkenalkan diri dan terus sahaja bergerak menuju ke satu lagi hostel berdekatan untuk pick up Alina ( backpackers Switzerland ). perjalanan diteruskan ke destinasi yang dinanti. Sepanjang perjalanan aktiviti kami hanya lah bersembang semata-mata. Aku duduk depan, so partner sembang aku adalah Mr Driver..sebab macam payah nak sembang dengan orang belakang. Banyak juga benda benda baru yang dikongsikan oleh Anna & Alina nie. maklumla mereka nie adalah dari golongan backpackers TEGAR!!. Tak reti nak balik rumah..haha..Anna ( asal brighton, London ) **matilah hafal segala..haha** almost 3 years tak balik London, sebelum ke Malaysia dia lepak di Vietnam selama 2 tahun dan boleh berbahasa Vietnam..respect la. Background phsycology dan merupakan seorang guru. banyak la lagi pasal minah nie. tapi tak kan aku nak tulis panjang lebar pasal dia kan. hehe..cukup la sekadar itu.

Ha lagi sorang nie plak nama dia Alina ( asal german - duduk switzerland ) tak pandai cakap german. haha macam-macam manusia kan. Semua benda kot nak cerita, pasal family bercerai bagai..disebabkan aku nie pendengar yang baik, maka aku layan je la. dia nie muda lagi high school student. Dia medical student. tp sebab dia nak travel dulu untuk bina kenyakinan diri ( Katenya ) maka di stop sekejap pengajian.huhu.. sumber kewangan utama adalah dari parents dia. ( hohoho..bapak best giler kalo anak orang kaya kan..senang-senang je nak dapat duit untuk travel ) Apa-apa pun dia pada masa yang sama akan bekerja di di new zealand untuk sara perbelanjaaan dia nanti sepanjang di new zealand.( selepas dia ke Kota Kinabalu ).

Apa - apa pun sepanjang perjalanan bagi aku bukan sekadar sembang kosong, sebenarnya banyak benda/pengajaran yang dapat aku ambil dari kisah-kisah mereka. Salah satu perkara ialah mengenai pengetahuan mereka mengenai sesuatu tempat. Cuba bayangkan orang luar lebih Arif ( arif bukan nama orang :) ) tentang negara kita sendiri. seriously aku rasa tercabar sangat sebab sepatutnya aku sebagai rakyat malaysia kena la tahu lebih berbanding orang luar yang sekadar singgah di negara kita. huhu..dan kerana itulah sebelum aku merancang untuk mengembara keluar negara aku dah setkan beberapa target tentang pengetahuan aku mengenai negara aku sendiri. ( sambil lagu "ini lah barisan kita" berkumandang ) hehe..patriotik habis..ala standard la, sekarang kan isu pencerobohan lahad datu, kena la uptodate..katenya.

**Bila baca kali kedua statement diatas aku rasa macam ini semua poyo..kan? Kan? haha..padahal cakap je la tak de BUDGET nak travel luar negara ( sambil lagu "Manusia Miskin Kaya" berkemundang plak, Boley?..haha.  (whatever la kan) hehe..

Sedar tak sedar kami pun sampai di perkarangan Niah National park.

Pintu masuk Niah National Park. Penambahbaikan perlu dilakukan..huhu





















Bersambung....


1 ulasan:

  1. assalamualaikum.. tahniah buat cerita2 menarik di blog anda.. but i dont know how to contact u regarding some inquiries about australia n work n visa n so on.. hope u could help.. nadhrahzainol@gmail.com.. TQ =)

    BalasPadam