Jumaat, 8 Mac 2013

MUSIM PANAS DI MELBOURNE 1 : LADANG CHERRY

Bercerita mengenai musim panas di luar negara sudah pasti anda terbayang akan ratusan manusia berjemur di tepian pantai. ( Ooppzz..)Jika bukan bayangan anda sekalipun,Barangkali itu yang banyak di gambarkan oleh sumber-sumber media terutamanya kepada masyarakat Asia. Namun penulis kali ini ingin membawa sedikit perubahan dalam konteks musim panas di luar negara khususnya di melbourne Australia. ( kenapa tiba tiba ayat menjadi skema?? )

Musim panas bagi masyarakat kita mungkin adalah perkara biasa dan tidak ada yang special. ( offcourse la kan sebab hampir sepanjang tahun musim panas..hehe) Tapi bagi masyarakat disana, musim panas adalah antara musim yang dinanti disebabkan mereka ada cuti panjang pada ketika itu terutamanya kepada pelajar. 3 bulan cuti musim panas ini adalah sangat panjang dan sudah pasti pelbagai aktiviti menarik dapat dilakukan. Antaranya ialah berkhemah, mengembara, mendaki gunung dan lain lain lagi.

Bagi seorang pelajar antarabangsa, kebiasaannya cuti musim panas merupakan peluang yang terbaik untuk mereka pulang ke tanah air untuk meluangkan masa bersama keluarga tercinta. Bagi mereka yang berasal dari malaysia ( Tropical Climate ), faktor peralihan suhu ( musim panas - musim tengkujuh ) disamping tempoh cuti yang panjang memberikan satu peluang yang cukup baik untuk memanfaatkan cuti musim panas di negara asal berbanding di Australia. Namun pada Disember 2008, iaitu tahun akhir pengajian disana, penulis telah membuat keputusan untuk merasai musim panas buat pertama kalinya di Australia memandangkan ini tahun terakhir menetap di bumi down under. Berikut adalah perkongsian pengalaman pengembaraan penulis sepanjang musim panas 2008 di melbourne.

Pada awal musim cuti, aku dan beberapa rakan lain sibuk mencari mencari kerja part time untuk memenuhi masa sepanjang musim panas pada kali ini. sebenarnya niat nak kerja bukan lah untuk duit semata-mata, tapi lebih kepada untuk mencari pengalaman bekerja sebagai pekerja ladang yang sering disebut2 oleh rakan rakan senior akan keseronokannya. pada mulanya merancang untuk bekerja di ladang anggur, tapi apakan daya anggur hanya di petik ketika musim sejuk sahaja di Australia iaitu dari June - Ogos. Sebab utama nak kerja ladang anggur kerana anggur kat sana super sedap..hehe. ( ini adalah persepsi sebelum kerja di ladang cherry ) dan akhirnya setelah menikmati sendiri kesegaran dan keranuman buah cherry maka aku letakkan buah cherry adalah buah yang paling aku gemari.hehe.

Ok, untuk melayakkan diri bekerja di Australia, kami harus membuat permohonan VISA bekerja sementara,(yuran dikenakan tp dah x ingat berapa AUD). selepas mendapatkan VISA ini barulah dibenarkan bekerja di australia. Al maklumla kami datang ke Australia adalah melalui VISA pelajar yang mana dalam VISA ini tidak melayakkan kami berkerja sepanjang pengajian tanpa VISA berkerja sementara. Procedure mudah je..semua online. Ini antara perkara yang aku suka tentang negara maju..semuanya hanya dihujung jari. Selesai urusan VISA, kini tiba masanya untuk mencari peluang pekerjaan. yang ini pun mudah juga, hanya melibatkan proses atas talian. mudah kan?.tapi cuma bergantung kepada kekosongan jawatan la..( Oppss jawatan la sangat..pekerja ladang je kot )

Alhamdulilah, setelah puas mencari akhirnya diberikan peluang untuk bekerja di sebuah ladang apple..huhu tapi bukan petik apple pun, kerja kami hanya meleraikan gugusan apple pada setiap pokok ( ala apa ntah dia punya terms ) mudah je..jika setiap dahan mempunyai lebih dari 2 biji apple maka kita kena buang buah yang selebihnya bagi menggalakkan tumbesaran buah dan mengurangkan persaingan. walupun nampak mudah, namun secara jujur untuk menjadi seorang pekerja yang berjaya adalah sukar.

Di sini kami dibayar mengikut jam dan dalam sehari kami diletakkan target untuk siapkan beberapa baris yang panjang..huuhu..seriously mmg tak sempat. Hari pertama kerja dah kena maki haha..al almaklumla kami kan budak baik dan kerja pun penuh dengan ketelitian. Sudah pasti ambil masa yang agak lama.Selepas peristiwa dimaki maka kitaorang pun buat kerja dengan sepantas kilat..cuba bayangkan setiap dahan ada 6 biji apple yang muda dan sangat-sangat rapat antara satu sama lain..tangkai pula sangat dah la pendek dan tak kuat sebab muda lagi..bila menggunakan kedua dua tangan untuk cepat dan tanpa melihat dengan teliti maka setiap dahan habis gugur semua buah..haha. ntah berapa banyak pokok yang buah tak de..Haa..padan la muka..dah tue nak suruh cepat sangat..sebab dia x check sangat setiap pokok, yang dia check adalah lebihan buah yang gugur kat tanah..bila ada itu maksudnya kita dah siap untuk baris tue atau pokok tersebut..rupanya baru la kami tahu itu lah kunci kejayaan nya. Haha

Memandangkan kerja itu agak sukar ( 3 hari je kot kerja kat ladang apple tue ) time nie kitaorang drive ulang alik dari melbourne city ke tempat kerja, jadi kami pun cuba mencari kerja di ladang lain ( Bukan kena pecat tau!! haha *matilah tak nak mengaku ). Dipendekkan cerita ada pula kekosongan di ladang cherry old oak orchard yang terletak di kawasan Yarra Valley. Hello.. nie part yang seronok sikit sebab kami diberikan penginapan secara percuma disamping suasana yang sangat awesome. :) Kami menetap disini lebih kurang 3 minggu.




Sedikit informasi untuk pembaca sekalian.Old oak orchard terletak lebih kurang sejam lebih perjalanan dari Bandar Melbourne. Terletak di Yarra Valley, ladang ini adalah antara kawasan tumpuan utama bagi penghasilan buah cherry di Victoria. Lokasi di kawasan lembah memang sangat menarik dengan pemandangan yang pasti memukau sesiapa sahaja yang menghargai keindahan alam. (cewwah).Ok la, untuk sesiapa yang ingin tahu lebih lanjut tentang ladang cherry di Victoria, boleh la cari sumber yang berkaitan di carian goole. Skop tugas kami di Ladang Cherry kali ini adalah sebagai "pemetik buah"  ( huhu kenapa lain macam je bunyi dia..hoho) Tak kesah la kan..yang penting korang semua faham kan. hehe. Buah cherry nie kalo dah betul-betul masak akan bewarna merah gelap.saiz pula adalah mengikut kulaiti benih dan keadaan cuaca. Biasanya buah akan di petik pada musim panas ( November- January ).Untuk pengetahuan semua, jika taburan hujan terlalu banyak ( amboii ayat x bley bla.. haha )  maka buah cherry akan rosak dan seterusnya mengurangkan produktiviti cherry setempat. Dan ini yang berlaku sepanjang musim untuk tahun ini ( 2008 ). Untuk cara memetik adalah agak mudah, cuma bahagian yang sukar apabila terdapat banyak buah yang rosak dalam setiap pokok..fuh sakit hati untuk mengasingkan buah tersebut.

1. Ikat Bakul di pinggang
2. Guna sarung tangan untuk memetik buah cherry beserta dengan tangkai.
3. Apabila penuh pindahkan ke bakul putih yang disediakan.
4. Teruskan memetik sehingga kepenatan.
5. Jika terdapat dahan pokok yang tinggi maka gunakan tangga besi yang disediakan.
6. Di saat ini korang boleh feel makan buah atas pokok. Buah yang berada di dahan yang tinggi dan terdedah pada matahari akan lebih besar dan MANIS!!!
7. Bagi sesiapa yang rasa dh tak larat atau dah sampai target boleh baring di celahan pokok pokok cherry yang redup.
8. Kutipan harian akan di lakukan. Traktor akan kumpul jumlah timbangan bagi setiap pekerja.


Gaji kami diladang cherry dibayar mengikut timbangan yang mana aku rasakan ianya lebih praktikal oleh kerana tujuan utama kerja bukan lah untuk cari duit semata-mata..sebab bagi aku sendiri, aku lebih kepada untuk merasai pengalaman kerja dan betapa susahnya untuk mencari duit sebelum menempuh alam kerjaya. lagi pun sepanjang 3 tahun di melbourne, segala kos ditanggung oleh MARA ( terima kasih MARA ), jadi mungkin tidak ramai yang mensyukuri akan nikmat kesenangan ketika itu berbanding dengan pelajar yang tidak mendapat tajaan dari kerajaan. Pada hemat aku, mereka yang belajar menggunakan duit sendiri lebih berdikari dan lebih kenal erti 1 AUD berbanding pelajar tajaan. hanya sekadar pandangan peribadi. Disamping itu juga, aku yang sangat ghairah ( hermm korang x salah tafsir kan? ) dengan photography nie, tak melepaskan peluang untuk membawa segala kelengkapan camera untuk sesi photography sepanjang waktu kerja. hehe..kerja tetap kerja cuma selingan aktiviti sewaktu rehat je.

Rutin harian kami simple je, bangun pagi solat subuh kemudian bersiap dengan kelengakapan memetik cherry dan bergerak menuju keladang yang terletak tidak jauh dari tempat penginapan. penginapan kami pun terletak dalam ladang juga. antara paling best, sewaktu berjalan menuruni bukit untuk ke pokok pokok chery, berjalan dicelah celah pokok cherry yang rendang sejuk je mata memandang berlatar belakangkan bukit bukau. SubhanaAllah sangat teruja. Sambil sambil itu ambil kesempatan jgak petik buah cherry..hari hari makan cherry. Manis, juicy seriously sedap tahap dewa. Sebelum nie sewaktu di malaysia aku hanya kenal cherry nie buah dalam tin yang x sedap super ( orang letak hiasan kuih semperit) dan yang paling kelakar buah cherry liar yang buat main tembak- tembak masa kecik-kecik dulu...haha..sure bodoh dan katak bawah tempurung betul..huhu. ( tolong jangan gelak akan kebodohan aku nie ye pembaca sekalian. )Tapi Ladang cherry ini telah memberi ilmu baru dan ternyata mengubah pandagan aku terhadap buat cerry nie.Take home message : Tak kenal maka tak Cinta, dah kenal terus teruja.
Pada waktu tengah hari, kami diberikan rehat sementara, ada kala rehat di ladang sahaja, jika rajin ada yang pulang ke tempat penginapan. Sekali lagi gatal je tangan nak petik buah untuk dimakan sepanjang perjalanan pergi, balik ke ladang. :) Kenyang cherry je sepanjang duduk kerja kat sana. Selesai solat zuhur, sambung semula kerja sehingga lewat petang. Setiap hari akan ada traktor yang akan collect hasil kutipan setiap pekerja untuk ditimbang dan dicatatkan untuk urusan pembayaran nanti. Selesai sahaja waktu kerja, terus pulang ke tempat penginapan untuk masak menu makan malam. huhu..biasanya kami buat schedule untuk urusan memasak. tp cool jgak santai2 petang sambil minum coffee dengan pemandangan ladang cherry yang terbentang luas. :) time nie jugak masa untuk sembang sembang kosong dengan rakan sekerja lain. disini juga ada beberapa pekerja lain ( backpackers ). antaranya ialah backpackers dari jerman. sangat friendly tapi dia nie perempuan. start dari situ aku mula teruja bila tengok perempuan secara berseorangan travel ke negara orang. huhu. respect dari segi kenyakinan diri mereka tue je. Disamping tue juga ada backpackers dari jepun yang datang setelah 2 minggu kami disana. tapi tak pernah sembang dengan couple jepun nie sebab mungkin mereka tak boleh berbahasa inggeris. Tapi ada kawan dari malaysia yang fasih berbahasa jepun bersembang dengan diorang pada malam pertama diorang sampai..aku tengak couple jepun tue nampak happy je bila ada orang sembang dengan dia dalam bahasa kebangsaan dia. Minah jerman tue dia pasang khemah sendiri, dia tak duduk dalam bilik penginapan. smart jgak location dia..bawah pokok besar.
ladang cherry

Pada waktu malam pula, kadangkala khidmat kami diperlukan untuk membantu sesi packing, boxing, antara faktor utama mengapa kami pelajar malaysia menjadi keutamaan untuk diambil sebagai pekerja kerana sikap rakyat malaysia yang ringan tulang. asal sahaja boss memerlukan production yang cepat maka kami sedia berkhidmat sehingga jam lewat tengah malam.maka tidak hairan lah kami diberikan bilik penginapan percuma sepanjang bekerja disana, sedangkan pekerja lain tidak diberikan penginapan oleh majikan. Pada waktu malam kami tak pasang generator untuk hidupkan elektrik bagi menghormati pekerja sekeliling. biasalah privacy nie merupakan aspek penting dalam budaya masyarakat di negara maju. Yang baik kita contohi yang kurang baik kita tak perlu la nak ikut. Kan kan?

Dan begitu lah rutin harian kami sepanjang 3 minggu disana. Alhamdulillah berjaya juga mengharungi musim panas di melbourne sebagai seroang pekerja ladang.Agak lumayan juga bayaran yang diterima. terutamanya bila convert unit mata wang AUD kepad MYR..hehe..for sure la kan. Tapi apa yang lebih penting banyak juga pengalaman baru yang diterima. pengajaran bagi mendidik diri agar lebih memahami erti sebenar kehidupan dan perjalanan hidup yang bakal ditempuhi apabila benar-benar berada di medan kerjaya nanti.Di saat hari terakhir kami disana, sempat juga borong beberapa kotak cherry untuk dibawa pulang ke bandar melbourne. Dulu semasa tahun ke2 pernah sekali membawa cherry sekotak balik ke malaysia, namun hampa sebab setibanya di malaysia cherry jadi kecut dan bertukar masam. mmg sangat down ketika itu.mungkin sebab panas sangat perut kapal terbang tue kot..ntah la..tp ternyata buah import di malaysia adalah berada pada kualiti yang rendah oleh kerana faktor perubahan suhu dan faktor tempoh penyimpanan. 

Di hari terakhir juga kami ucapkan selamat tinggal pada semua bos kami dan Natalie ( backpackers jerman ). Natalie agak sedih sebab dia cakap lepas nie dh tak de orang nak sembang sembang dengan dia waktu petang. tetiba teringat dia selalu tengok kitaorang masak masakan Asia, kari, gulai dll..dia cakap bau sedap tp bila offerr dia x nak makan pun. tp satu hari petang tue kami goreng sosej and then tabur blackpepper..then dia tanya pedas tak? then aku cakapla tak pedas..sbb aku tak letak cili pun..( aku define pedas ketika itu mengikut standard orang asia) kemudian dia makan la sosej tue..siap berair mata lagi.huhu..bila teringat peristiwa tue, aku rasa orang malaysia terutamanya mesti lidah dah rosak kan sebab pedas yang melampau..sampaikan lidah dah sensitive..hehe..dia cakap dia homesick dan setiap hari akan call parents dia kat german. ( tp dalam hati aku kenapa ko gatal sangat nak duduk negara luar lama2..hehe..dalam hati la ) Sempat ajak  dia datang Malaysia, dia cakap mmg dia plan nak turun south east asia. Sekarang dh lost contact sebab dulu hanya ada yahoo messenger dia je..tp sejak mutakhir ini setelah facebook mendominasi maka dh lama aku pun tak guna yahoo messenger.Dan kembalilah kami meneruskan kehidupan semula sebagai pelajar di bandar metropolitan melbourne.

summer in melbourne

Oh ye, hampir terlupa nak inform, bagi sesiapa yang memilih melbourne sebagai destinasi pelancongan, jangan lupa untuk merasai nikmat memetik buat chery di ladang sekitar Yarra Valley. Sebab ada beberapa ladang kecil yang menjadikan cherry picker ini sebagai produk pelancongan ( U-pick ). Petik > Timbang > Bayar...hehe..tp mengikut pengalaman biasanya ladang kecil ini kualiti (rasa & saiz) dia agak kurang sikit berbanding ladang2 besar yang bertujuan pemasaran secara komersial.

**ini adalah kisah 4 tahun yang lalu, aku pun teruja yang aku boleh ingat semula detik-detik sepanjang musim panas disana. Alhamdulillah gambar gambar simpanan dalam Hard Disk banyak membantu untuk "recall every single moment". betul la pepatah ada mengatakan sekeping gambar membawa seribu satu makna, biar gambar yang berbicara dan macam macam lagi pepatah yang berkait dengannya..hehe ( tapi 2 nie je yang aku tahu...hahaha )
Ikuti pengembaraan musim panas di " Sorento Beach " pada entri yang akan datang, Insya Allah.

79 ulasan:

  1. it's called apple thinning..
    -bekas pekerja

    BalasPadam
    Balasan
    1. aslkm..
      mohamed alfatih, bleh bagi email anda.
      saya nk tau sedikit info pasal pekerjaan di sana...
      in shaa allah saya akan ke sana dalam tahun ini
      ni email saya hazmanayob@gmail.com

      Padam
  2. thank you for the exact terms :)

    BalasPadam
  3. terbaik bro..pengalaman bermakna tu..

    BalasPadam
  4. terniat juga mahu bekerja d sana. apa pandangan anda?

    BalasPadam
    Balasan
    1. best dok kat oz ni.sy dah sebulan kat sini.keje petik anggur.tp season dah abis.pg kebun sayur plak.hari2 makan sayur.sbb free heheheh.......syok dok melbourne ni....meh la meramaikan melayu kat sini.sini cina malaysia ramai..melayu je kurang...

      Padam
    2. macam mana noramy boleh minat kerja di aussie? share boleh? =)

      Padam
    3. mcm mana nak ke sane Noramy Amin?

      Padam
    4. Noramy Amin, boleh beri detail ttg job yg amy buat tu? serta cara2 nak ke sana?thanks

      Padam
    5. aslkm..
      noramy amin, bleh bagi email anda.
      saya nk tau sedikit info pasal pekerjaan di sana...

      Padam
    6. Noramy boleh kasi info saya pin berminat...kalau boleh saya nak tahu lebih details harap noramy kongsi dengan saya

      Padam
  5. Best baca citer ni. macam nak kerja petik cherry je haha

    BalasPadam
  6. kan dah kata keje petik anggur di australia untuk dijadikan arak...maknanya saudara/saudari terlibat dengan pembuatan araklah, so haram gaji tu. masuk dalam kategori dosa besar.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kat sini ada 2 jnis petik anggur. satu untuk buat wine dan satu untuk import. yang makan punya. terpulang lah orang tu nak petik yang mana kan. banyak farm dekat sini.

      Padam
  7. Interesting! Boleh sy tahu website jobsearch apa yg saudara guna time cari vacancy tu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    2. miss oldy, dpt apa2 reply dari trip86. tak ttg website n majikannya tu?

      Padam
  8. Cool lah bro.. teringin sangat nak kerja di ladang cherry atau apple. Gaji berbaloi skit. Berbanding kat tempat kitaorang ni, nama memang pegawai..dahlah gaji bulan. 4k gaji, potong ini dan itu, tinggal 500 lagi baki sebulan. Tak cukup makan eh...

    BalasPadam
  9. Teringin jugak nak keje kat sana pertengahan tahun depan, anybody help me? :(

    BalasPadam
    Balasan
    1. aslkm diya saya pun bercadang ke sana tahun ini (2014)

      Padam
  10. Saya plan nak pergi Melbourne dalam oktober/November ni. Tengah cari contacts sesiapa yg bekerja di ladang sana utk recommend. Sesiapa yg ada info please assist :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. If u have any information about that please share with me.Maybe we can go together.
      Dreamtheater5299@yahoo.com

      Padam
    2. ada contact sesape x kt melbourne. boleh nk pergi sana november ni

      Padam
    3. please share with me too. ctaishah.myzone@yahoo.com.my
      0134518587

      Padam
    4. please share with me too... thanks.
      hazmanayob@gmail.com
      0173058290

      Padam
    5. peluang kerja banyak. cuma kena pandai cari dan jangan kena makan dengan orang tengah. tu je. ni email saya kalau nak tahu serba sedikit tentang kerja disini ajeerahashim@gmail.com atau ke blog saya ajeerahhashim@blogspot.com

      Padam
  11. mcm best ja nk keja n cri pglmn kt sana.. mcm mn nk kitaorg nk apply keja kt sana. melalui kontraktor atau dtg sdiri then blh apply trus keja d ladang?

    BalasPadam
  12. nk tau info lanjut ttg job ni di aus dan aturan pemohonan kerja, visa serta tmpt tggal disana

    BalasPadam
  13. jum kita pi kerja kat aus sama2.

    adham - 0172304445

    BalasPadam
  14. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  15. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  16. Sila Hubungi +61423808634 –En Joy (Australia).
    013-8706137 –En.Afik(Malaysia)

    if dah berjaya pls inform me ok

    BalasPadam
  17. salam..terima kasih kpd penulis blog..seronok sgt baca..pengalaman bekerja di negara org mmg xsama dgn negara sendiri..sy nk bertanya kpd penulis, bagaimana cara kita nk minta kerja diladang? adakah tuan ldang akan benarkan kita bekerja jika kita dtg sndiri. mksudnya kerja tu sntiasa available? bagaimana penulis mohon kerja ya? appreciate if you can tell us more :))

    BalasPadam
  18. Sy akan ke sana bulan 2 tahun dpn..solo traveller..g sndri je jimat..kerja kat mildura..

    BalasPadam
  19. Kerja kt mildura? Senang ke dpt klo g cr kje sdiri? Sbb farm byk pkai agen or contractor je..aku pn nk g sane tp xde geng

    BalasPadam
  20. tga cr gak peluang nk g keje kat sana...ada perempuan melayu x?rsau klau x knal sape2...maklumla perempuan kan...sesape ada info share please...

    BalasPadam
    Balasan
    1. ramai jugak perempuan dekat sini. just take care dan panda cari rumah supaya tak campur bilik. tu je. :)

      Padam
    2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
  21. aslkm semua,

    saya bercadang ke sana dalam bulan april (2014) ini
    dan cadangan saya ke ladang buah buahan, tak kira lah buah apa pun, janji kerja
    saya pergi sendiri tanpa guna agen... gamble dan bertawakal pada allah

    tuan blog,
    kalau tuan ada simpan no contact kontraktor atau agen boleh tak share dengan saya?
    ini email saya hazmanayob@gmail.com
    no fon : 0173058290

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bro,jum kita g sama2 tnpa mlalui ejen bagai..pm me 0132732811

      Padam
    2. Bisa panggil saya ini no hp ku 081312358383

      Padam
  22. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  23. saya dah mendapatkan ejen tapi trlampau mahal ,ada ejen bawah 1k macam facebook.zamri jebat?? dia nieh sibuk kat sane jd tak dapat balas pm lg

    BalasPadam
  24. Ingat nak pergi sana Bulan 1 tanpa agent.
    Ada sesiapa nak pergi juga?
    Perempuan digalakkan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. sy galakkan pergi berpasangan lelaki dan perempuan. lebih mudah nak lepas imigresen. lau pegi dgn ppn.. pegi guna travel agensi. lau tak mmg ada harapan sangkut. sekarang ni imigresen oz mmg strict sgt. rush kat sana sini.. lau ada bajet lebih.. elok wat student visa. boleh tinggal lebih lama dan lebih mudah dpt keja

      Padam
    2. kalau bukan student, boleh ke buat student visa

      Padam
  25. saya berminat sgt bila melihat blog2 yg tertera dgn bekerja di negara asing. selain nk kumpul duit dpt juga kumpul pengalaman di tempat org. kalu ada sesapa malay girl yg interested nk join...contactlah saya bcoz sy x de kawan nak ajak skali.mayb awal taun depan sbb nak buat surat cuti tanpa gaji dlu smua.. saya dah dpt ajen g sana tp x taulah sama ada blh percaya atau x. apa2 let email me ok...orchides2504@gmail.com

    BalasPadam
  26. jom kita plan sama2 bagi yg nak timba pengalaman kerja kat sana... dah check from few agents.. perghhh mahal betul diorg charge.. tu belum masuk tiket flight pergi balik, duit poket sblm kerja / gaji lg..
    my friend dah pergi perth.. gamble je.. alhamdulillah dah kerja sana.. xperlu guna agent
    sama seperti melati razi kata.. nak kena buat surat cuti tanpa gaji dulu semua.. email .. suhairanisulaiman@yahoo.com kita plan sama2.. jommmm

    BalasPadam
    Balasan
    1. wow..interesting. dah pergi ke? if dah pergi blhlah sharre. if blm blh kite plan sama-sama. suka pandangan dr pempuan sbb perempuan risikonya mcm tinggi sikit terutama dari segi keselamatan. nak sangat timba pengalaman kat oversea

      Padam
    2. jom. apa nmbr contact, boleh jmp utk planning

      Padam
  27. me and my friend insyaallah will go there.. kami pergi gamble saja..

    BalasPadam
    Balasan
    1. location: perth western australia
      due date: awal bulan 2 or sebelum
      hai sy zul...terdesak untuk kembali ke australia...singgah di page ni untuk mencari group campuran/group perempuan/perempuan single/perempuan berdua untuk diajak ke australia..secepat mungkin..hal ini disebabkan sy mendpt offer dr ex boss sy untuk kembali bekerja disana(my exboss not ejen or contractor mahupun vietnam ok...mat salley pior gitew)..tujuan sy mencari group2 tersebut bukanlah untuk menjadi ejen dan mgambil duit anda y xseberape tu tp hal ini kerana sy memerlukan alasan y kukuh untuk menembusi imigresen disana untuk kedua kalinya...
      ttg rancang dan alasan saya untuk imigresen disana,anda jgn risau kerna sy ade kenalan PR disana
      satu janji sy pada anda..saya akan membantu anda sedaya upaya y boleh untuk mendapatkan pekerjaan dan kehidupan y selesa di sana kelak
      untuk keterangan lanjut sila add my wechat: mrsatan77

      Padam
    2. memang nak pergi tapi next year coz two of my friend ada konvo aroundoctober or november..

      Padam
    3. saya berminat tuk pergi aussie guy...call no saya 0172092933

      Padam
    4. camne nk apply? tlg share. add wasap saye 0124311075

      Padam
    5. Salam , saya berminat.. maira tlg contact saya.. sebab saya dah book ke Perth bln 11 nie sshiety@rocketmail.com

      Padam
  28. Salam, saya akan pergi ke Perth pada bulan pertengahan bulan 2, masih mencari rakan untuk pergi bersama, kalau boleh yang berpengalaman sebab saya juga 1st time, contact saya di email: mohdfaizulezmin@yahoo.com

    BalasPadam
  29. assalamualaikum,story bagus,jika ada yang mau kesana hub saya yah terimakasih+6285758528969

    BalasPadam
  30. saya juga nak kerja disana tapi info masih sedikit,klo ada info boleh lah share terima kasih wassalamualaikum

    BalasPadam
  31. Wanita nak join jom april 014262103

    BalasPadam
  32. hai smua,sy plan nak pergi tahun ni (sdg kumpul modal) ssiapa yg bminat nak pergi sama ble contact,especially girl,spaya sng LPs immigresen,,wechat id sy,gembets88.watsap 0135907005.

    BalasPadam
  33. Jaga2 agen ramai mennipu sekarang

    BalasPadam
  34. asalmualikum.. sya plan nak jalan2 sambil kerja sana blh tak,.. pm nak tnya pasal kerja luar negara..

    BalasPadam
  35. asalmualikum.. sya plan nak jalan2 sambil kerja sana blh tak,.. pm nak tnya pasal kerja luar negara..

    BalasPadam
  36. Sesiapa yang berminat utk kerja sebagai prmetik buah diaustralia.. boleh call or whatsapp sya 0175119974.. byaran minima,.

    BalasPadam
  37. Sesiapa yang berminat utk kerja sebagai prmetik buah diaustralia.. boleh call or whatsapp sya 0175119974.. byaran minima,.

    BalasPadam
  38. as salam.....hye...
    insyaALLAH november nih sy kesana, bole lh sesiapa nk join, bole contact sy or wassup je kat no ni 0132365658... ^_^

    BalasPadam