Isnin, 11 Mac 2013

MUSIM BUNGA DI MELBOURNE : MELBOURNE TULIP FESTIVAL

Entri kali ini, nak kongsikan cebisan kenangan di sepanjang musim bunga di melbourne. sepanjang 3 tahun di melbourne, Alhamdulillah 2 kali berjaya menjejakkan kaki ke Melbourne tulip festival atau Tesselaar tulip festival. Festival ini akan dibuka pada pertengahan bulan september sehingga pertengahan bulan october setiap tahun dimana waktu ini adalah waktu puncak bagi musim bunga di benua Australasia. Hampir setengah juta bunga tulip dari berbagai species dan warna turut di pamerkan disini. Taman tulip ini terletak di Monbulk Road, Silvan iaitu kira kira 1 jam perjalanan dari bandar melbourne. Bagi mereka yang merancang untuk menaiki pengangkutan awam, anda boleh menaiki train dari bandar melbourne menuju ke stesen Lilydale dan seterusnya menaiki shuttle atau bas yang disediakan. untuk maklumat lanjut mengenai perjalanan mengguna public transport boleh rujuk di laman sesawang " Tesselaar tulip festival " dan "Metlink" ( tram + train info ).
Untuk masuk ke festival ini, sedikit yuran akan dikenakan ( lebih kurang AUD 18 bagi dewasa). Sedikit tips untuk anda yang ingin kesana, pastikan anda merancang perjalanan yang rapi terutamanya faktor cuaca. Jika hujan turun pada hari tersebut maka pemandangan akan kurang menarik dan anda tak boleh la nak posing macam jejaka jejaka** kat bawah nie posing nanti. hehe. 

Pertama kali aku pergi ke sini adalah pada tahun 2007, ketika itu kamera pun hanya compact kamera sahaja ( olympus u 700, super gegar ) seriuosly bila amik gambar je gambar jadi blurr dan tak sharp..huhu memang tension tahap super. tapi untuk kali yang kedua, Alhamdulillah time nie dah ada DSLR, jadi memang bergambar sakan la, tapi bukan aku yang bergambar tapi jejaka-jejaka di bawah. hehe, biasalah sebagai seorang fotographer, aku lebih suka mengabadikan potret potret orang lain berbanding diri sendiri. lagi pun aku tak de lah pandai sangat untuk posing-posing depan kamera nie ( ye ke?? hahaha..aku punya posing genre lain kot..sekali sekala je aku posing dan masuk dalam gambar ). Bagi aku setiap gambar yang ambil aku yakin aku lah disebalik setiap gambar tersebut ( Ha kan falsafah dah terkeluar..haha..) tapi ini semua make sense pun, sebab bila aku tengok gambar dari arah pandangan sekarang, aku juga yang berada di lokasi yang sama pada sudut yang sama ketika gambar itu di ambil. ( Tak per, korang semua tak faham kan? saje je aku nak kasi panjang sikit entri nie. hahaha

Ok la, aku ceritakan sedikit tentang perjalanan kami ke melbourne tulip festival. Biasanya kami akan plan awal sehari sebelum bergerak untuk pastikan keadaan cuaca adalah baik (definisi baik = langit membiru + mentari cerah menyinari ) kemudian akan prepare makanan dari rumah. Bawak sandwich, charcoal chicken, roti, juice, kalo rajin sikit bawak la nasi dan lauk. hehe. Ini adalah rutin kebiasaan bila kami nak pergi mana mana trip. Gerak awal pagi supaya boleh habiskan banyak masa di destinasi, nak bergambar bagai, makan, solat dll. Sebaik sahaja tiba di destinasi, alhamdulillah cuaca sangat baik, memang terbaik!! apa lagi bermula lah sesi bergambar dan feeling-feeling macam kat Amsterdam. haha..ada yang berlari -lari, melompat-lompat ( nie posing wajib ), dan ada juga yang menikmat keindahan sekeliling macam aku..hehe.

Dah penat pusing satu taman, kami makan makanan yang dibawa, kemdian solat dan sebelum pulang sempat petik bunga tulip. Wargh seronok tak terhingga!! tapi kami petik kemudian bayar OK..sebatang kalau tak silap AUD3. huhu mahal super. Bagi korang yang memang gila bunga dan merancang untuk bercuti ke Melbourne di musim bunga sila datang ke Melbourne tulip festival. Pasti berbaloi- baloi. 




** jejaka-jejaka dalam hati ada taman. Taman apa? Taman Tulip la..haha

2 ulasan:

  1. correction. bukan "super" gegar, "ultra" gegar ye, jgn salah.

    oh ye, jgn lupe tekan shift..

    BalasPadam
  2. haha..tekan shift tue entri lain plak...hahaha

    BalasPadam